Inloggen

4 en 5 mei 2023 - Bevrijdingsfestivals, evenementen en activiteiten

Links: tresoar.nlRechts: theaternadedam.nl
We herdenken en vieren de vrijheid op 4 en 5 mei. Verhalen worden levend gehouden met voorstellingen, lezingen, tentoonstellingen, herdenkingsconcerten, vrijheidsconcerten en natuurlijk de bevrijdingsfestivals.

Op 4 mei herdenken we het einde van de Tweede Wereldoorlog. Een dag later vieren we dat we in vrijheid kunnen leven. Bekijk hieronder de evenementen die met de tweede wereldoorlog en de bevrijding te maken hebben én de bevrijdingsfestivals op 5 mei 2023.

1. Dag voor oorlogserfgoed in De Tiid

Dag voor oorlogserfgoed in De Tiid
Op donderdag 4 mei is Cultuurhistorisch Centrum De Tiid het toneel van de halfjaarlijkse 'actie niet weggooien'. De actie is bedoeld om aandacht te vragen voor erfgoed uit de Tweede Wereldoorlog dat nog bij mensen thuis op zolder ligt. Het gaat dan bijvoorbeeld om voorwerpen, dagboeken, brieven of andere documenten.
Donderdag 4 mei 2023 | Bolsward (Friesland)

2. Theater na de Dam

Met Theater Na de Dam zetten theatermakers en artiesten in heel Nederland zich in om de Nationale Dodenherdenking van extra betekenis te voorzien. Op 4 mei spelen gelijktijdig meer dan honderd voorstellingen die ieder op hun eigen manier betrekking hebben op de Tweede Wereldoorlog.
Donderdag 4 mei 2023 | Door heel Nederland

3. Voorstelling 'Er hoeft er maar één de eerste te zijn'

Voorstelling 'Er hoeft er maar één de eerste te zijn'
In het kader van Theater Na De Dam wordt in Zutphen de voorstelling 'Er hoeft er maar één de eerste te zijn' opgevoerd. Het is een voorstelling over solidariteit in tijden van verdeeldheid. De voorstelling begint aan de IJsselkade.
4 en 5 mei 2023 | Zutphen (Gelderland)

4. Morgen zal het Vrede zijn

‘Morgen zal het vrede zijn’ vertelt het opmerkelijke levensverhaal van Nathasja Schadron (1971). De levens van Nathasja en de jonge verzetsstrijdster lijken op miraculeuze wijze met elkaar te zijn verbonden. Een dappere en diepgaande zoektocht naar waarheid, geluk en liefde brengt hun levenslijnen samen op een winterse dag in 2019.
Woensdag 3 mei 2023 | Apeldoorn (Gelderland)

5. Mijn Onderduik

Mijn Onderduik
Mijn Onderduik is een theatervertelling van de eerder verschenen boeken 'De Onderduikers' en 'Het zesde jaar' van Peter Hein. Ruben Hein, zanger, pianist, componist, winnaar van 'Wie is de Mol'2018' én zoon van Peter Hein, schreef de muziek. In samenspel beschrijven vader en zoon de angstige vlucht van het gezin Hein in oorlogstijd.
Donderdag 4 mei 2023 | Utrecht (Utrecht)

6. Wy kinne der noch wol ien by ha

Zou ik mijn kind aan een vreemde meegeven? Zou ik met gevaar voor eigen leven een kind opnemen in mijn gezin? Met deze dilemma’s werden Joodse gezinnen en Friese pleeggezinnen geconfronteerd in de Tweede Wereldoorlog. Een virtuele tentoonstelling.
Doorlopend | online

7. Vier de vrijheid op één van de Bevrijdingsfestivals

Vier de vrijheid op één van de Bevrijdingsfestivals
De veertien Bevrijdingsfestivals zijn op 5 mei weer gratis te bezoeken. In totaal is er een uitgebreid programma met ruim 200 verschillende muzikale optredens en ruim 100 inhoudelijke programma’s. Zoals Vrijheidscolleges en Vrijheidsmaaltijden.

Alle provincies hebben een eigen bevrijdingsfestival programma. Bekijk de Bevrijdingsfestivals in Nederland per provincie.

Blijf op de hoogte

Wekelijks per e-mail op de hoogte blijven van de leukste uittips? Vul dan hieronder jouw e-mailadres in.

Ongeldig e-mailadres

8. Bevrijdings groepswandeling Leusden

De Bevrijdings groepswandeling Leusden op 5 mei is rond de 20 kilometer. Op 3 belangrijke plekken in de gemeente is er uitleg over de geschiedenis van de omgeving door gidsen van de Historische kring Leusden.
5 mei 2023 | Leusden (Utrecht)

9. Vijf Mei Concert 'Entartete Seelen'

Vijf Mei concert door de professionele musici van het Ensemble Nova. Zij brengen hun programma: "Entartete Seelen" met klassieke kamermuziek van in de Tweede Wereldoorlog vervolgde componisten.
Vrijdag 5 mei 2023 | Beetsterzwaag (Friesland)

10. Bevrijdingstaptoe Zeist

Bevrijdingstaptoe Zeist
Een spectaculaire muziekshow van 5 top muziekkorpsen op een bijzonder fraai uitgelichte historische locatie. Vrijdagavond 5 mei 2023 op het Slotplein Zeist.
Vrijdag 5 mei 2023 | Zeist (Utrecht)

11. Vrijheidsmaaltijd in de Buiksloterkerk

Bij vrijheid hoort dat je je thuis voelt bij de mensen in je buurt, op je werk of op school. Tijdens de maaltijd kun je buurtgenoten leren kennen. Dat maakt het makkelijker elkaar te respecteren, ook als je heel verschillend bent. Er is de hele dag veel te doen voor kinderen en volwassenen en er is veel lekkers te eten en te drinken.
Vrijdag 5 mei 2023 | Amsterdam (Noord-Holland)

12. Buitengewoon Bevrijd

Buitengewoon Bevrijd
Op 6 en 7 mei vindt het bevrijdingsweekend 'Buitengewoon Bevrijd' plaats bij Bevrijdende Vleugels. Om dit bevrijdingsweekend op unieke wijze te vieren en beleven, is er een bijzonder programma. Zo zullen er op beide dagen vele activiteiten zijn voor jong en oud, en zijn er vele tours, tochten en wandelingen waar je aan kunt deelnemen.
6 t/m 7 mei 2023 | Best (Noord-Brabant)

13. Veel meer uitjes en evenementen

Uiteraard zijn er nog veel meer evenementen en festivals te bezoeken. De uitagenda van Uitzinnig.nl staat bomvol tips voor een dagje uit of avond uit.

De leukste Klimparken in Nederland
De mooiste tuinen in Nederland
10 x de leukste openluchtmusea in 2023
Leer alles over kaas bij een kaasmarkt - kaasmuseum of kaasboerderij