Inloggen

Toerist in eigen land: ontdek Volendam, Edam en Marken

Volendam, Edam en Marken bezoeken? Normaal zouden wij als gezin niet kiezen voor deze typisch Hollandse dorpen, omdat het vooral heel erg toeristisch is. Maar juist nu in de coronatijd is het ideaal om dit wél te doen. En deze plekken moet je toch ééns in je leven bezocht hebben?

Dus om er even helemaal uit te zijn hebben we in de voorjaarsvakantie een B&B geboekt vlakbij Volendam met onze kinderen. Bij aankomst bleek de B&B een perfecte ligging te hebben: achter de dijk aan het Markermeer op loopafstand van zowel Edam als Volendam.

Op naar Edam

Op naar Edam
De volgende ochtend, toen de kinderen nog sliepen, ben ik in mijn eentje er op uit te gaan om Edam te ontdekken. Het was een prachtige dag. Op de dijk loopt een wandelpad dat Volendam met Edam verbindt. Die ben ik afgelopen en kwam voorbij de haven en het Fort bij Edam om vervolgens over bruggetjes en via kleine straatjes het centrum van Edam binnen te lopen.

Het eerste wat mij opviel, was de rust, de pittoreske straatjes met kleine schattige huisjes en mooie gevels. En de typische houten bruggetjes over het water. In het centrum vind je het Edams museum, gevestigd in het Steenen Coopmanshuys en het Het Oude Stadhuis. Beide prachtige panden uit de 16e en 18e eeuw.

Even verderop staan de kazen buiten uitgestald bij de kaaswinkel, want Edam is natuurlijk bekend van de Edammer kaas. Jaarlijks vinden in de zomermaanden ook nog de Edammer kaasmarkten plaats waar normaal vele toeristen op afkomen.

Voorbij iedere bocht of hoek is weer wat moois te ontdekken; prachtige doorkijkjes op het water, mooie gevels, de immens grote kerk, het Proveniershuis uit 1554 wat eruit ziet als een begijnhofje, statige koopmanshuizen, de pramen die aan de waterkant liggen. Edam heeft overduidelijk een ‘rijk’ verleden.

Alsof ik op ontdekkingstocht was, voor mij een perfect begin van de dag.

Lunchen in Volendam

Begin van de middag gingen we naar Volendam. Als ik aan Volendam denk, dan denk ik aan vis, de typische groene huisjes, op de foto in klederdracht en beroemde Nederlandse artiesten die hier vandaan komen (denk aan Jan Smit, de 3 J’s, en vroeger uit mijn ouders tijd natuurlijk BZN en de Cats). Nu hebben we geen BN’er gezien, maar aan de haven kun je volop verse vis kopen, zijn er de toeristenwinkeltjes waar je je kunt laten fotograferen in klederdracht, en zijn er inderdaad de typische groene huizen. Ook heeft het vele horecagelegenheden die nu, evenals de winkels, i.v.m. corona gesloten waren.

En nu we er toch waren was het een perfect moment om aan de haven te lunchen met een broodje verse garnalen en te genieten van het uitzicht! In de haven ligt VOC replica de Halve Maen. Aan de overkant van het water kun je Marken zien liggen. Met de Volendam-Marken Express kun je, ook in deze tijd, naar Marken varen.

Om de omgeving te verkennen zijn hier ook speciale fietsen en e-scooters te huur. Dit hebben wij overgeslagen, want voor ons stond Marken de volgende dag op het programma voordat we weer huiswaarts zouden gaan.

Verrassend Marken

Verrassend Marken
Eerlijk gezegd wist ik helemaal niets van Marken, eigenlijk niet eens dat het een eiland is. Vanuit Monnickendam voert er één weg naar Marken met links de Gouwzee en rechts het Markermeer. En daarmee is het sinds 1957 een schiereiland geworden. Vanaf deze dijk kun je op hoge terpen plukjes typische groene houten huizen zien staan in het weidse landschap.

Bij aankomst op het eiland kun je direct je auto parkeren en te voet het eiland verkennen. Van hieruit kun je wandelen naar vuurtoren ‘het Paard van Marken’. Een bijzondere vuurtoren die nog steeds bewoond wordt. De wandeling is ongeveer 25 minuten. Wij zijn door smalle steegjes en weggetjes naar de mooie haven gelopen voor een warme chocomel met slagroom to-go.

Je kunt in 9 km het hele eiland rondlopen of fietsen over de dijk. Op Marken vind je ook een Klompenmakerij en het Marker Museum.

Ik was verrast door het hele eigen authentieke karakter van het eiland, waar nog zo’n 1800 mensen wonen. Een typisch stukje Nederland wat ik nog niet kende.

Ons uitje zat er weer op. En ondanks dat de musea, attracties en horeca gesloten waren, kun je wel fietsen, e-choppers of e-scooters huren en met de veerboot naar Marken varen om zo de omgeving te verkennen. Ook zijn er genoeg plekken waar je een drankje to go, ijsje of eten kunt halen. En met dit mooie weer was het geen straf om buiten te zijn. Kortom het was erg leuk om deze typisch Hollandse dorpen, met ieder zijn eigen charme, te bewonderen!

De 10 leukste actieve uitjes van Noord-Holland
De 10 leukste muziekpodia van Noord-Holland
De 10 leukste attracties van Noord-Holland
Spot de Cheetawelpjes in Beekse Bergen
Toon de nieuwste thema's »