Inloggen

Wandelen op de Utrechtse Heuvelrug - Kaapse Bossen

Nu we in deze strenge lockdown zitten kunnen we een stuk minder. Maar een boswandeling behoort gelukkig wel tot de mogelijkheden. Dus de auto gepakt en naar de bossen gereden van Nationaal Park de Utrechtse Heuvelrug.

De wandelroute die ik heb uitgekozen heet 'Kaapse Bossen'. Deze is 6 km en duurt ongeveer 1,5 uur.

Startpunt in Doorn

Startpunt in Doorn
Mijn startpunt voor vandaag is Châlet Helenaheuvel, een theehuis, bij Doorn op de Utrechtse Heuvelrug. Meer mensen hebben dat idee, want de parkeerplaats stond bijna helemaal vol met auto's. Maar als je uitstapt zie je dat het helemaal niet druk is. Zoveel ruimte is er in de bossen natuurlijk. Bij het theehuis kun je koffie-to-go halen, warme chocolade melk, glühwein, broodjes, soep, enz. Ideaal dus als start- en eindpunt.

Het is vandaag een prachtige dag om te wandelen. Het zonnetje schijnt en het is absoluut niet koud. Er is zelfs een blauwe lucht.

Bij Châlet Helenaheuvel staat een paal met alle routes duidelijk aangegeven. Ik volg vandaag de rode route. Ik sla de koffie dit keer over want die heb ik thuis al op. Dus ik begin gelijk aan de wandeling.

Gevarieerde wandelroute door de Kaapse Bossen

Vanaf Chalet Helenaheuvel heb je direct een prachtig uitzicht over de heide die ervoor ligt met de bossen eromheen. Daar zijn kinderen druk bezig een hut te bouwen met takken uit het bos. Op een bord zie ik dat er op de hei zelfs adders leven. Gelukkig is de kans op een ontmoeting erg klein.

Nadat ik de open vlakte voorbij ben, zie ik hulst langs het pad staan. En passend voor de tijd van het jaar heeft deze rode besjes (ik krijg er al direct een kerstgevoel bij). Ik hoor de vogels fluiten en wat verder weg nog de geluiden van het verkeer. De geur in het bos is altijd zo lekker en het valt me op dat de meeste paddenstoelen inmiddels zijn verdwenen.

Het bos is heel gevarieerd. Na ieder bochtje is het landschap wel weer anders. Naast statige beukenlanen met hoge bomen, kom je ook naaldbossen tegen. Het ene stuk ligt de grond bezaaid met afgevallen bladeren, het andere stuk is juist groen en vol met mos, en weer een ander stuk staat vol met varens die nu bruin van kleur zijn. En ook is het er heuvelachtig. Af en toe zijn er wat steilere stukken. En dat is natuurlijk niet zo gek, het heet niet voor niets de Utrechtse Heuvelrug.

Parkeerplaats De Kaapse Bossen

Parkeerplaats De Kaapse Bossen
Ongeveer op de helft van de wandelroute kom je uit bij parkeerplaats de Kaapse bossen. Dit punt kun je ook als eind- en startpunt nemen. Het ligt aan de Leersumsestraatweg (N225).

De paaltjes met de route lopen dwars over de parkleerplaats heen. Hier zie je ook een informatiebord met meer informatie over de omgeving. De route gaat hier linksaf. Vanaf dit punt loop je best wel een stuk omhoog. Het pad loopt wel een stukje langs de weg en je hoort dus verkeer, maar dat is niet echt hinderlijk.

Prachtig uitzicht bij uitkijktoren De Kaap

Na weer even gelopen te hebben zie ik opeens De Kaap tussen de bomen door. Het is absoluut een aanrader om deze 25 meter hoge uitkijktoren te beklimmen. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht over de bossen. Je kunt zelfs de Domtoren in Utrecht zien liggen, de kerktoren van Amersfoort en de brug bij Culemborg. Ik doe dat deze keer niet, want dat heb ik tijdens mijn vorige wandeling 'Hoogtepunten van 9 km' al gedaan.

De Doornse Kei

De Doornse Kei
Even verderop zie ik rechts van mij een paadje lopen waar een grote kei op een soort van een brede sokkel staat. Ik ben toch nieuwsgierig en heb uitgezocht wat het precies is. Het blijkt een zwerfsteen te zijn, dat de Doornse Kei wordt genoemd, die hier al in de jaren 30 is geplaatst. Het staat symbool voor de ijstijden toen er veel zwerfstenen werden achtergelaten. Zo, dan weet ik dat ook weer.

Al snel zie ik Châlet Helenaheuvel weer liggen. Het is het begin van de middag en er genieten nu meer mensen van de zon bij het open stuk. Het is ook een perfecte plek om te picknicken vandaag.

Ik heb zonder tussenstops er inderdaad zo'n 1,5 uur over gedaan. Was een heerlijke afwisselende wandeling vandaag. En fijn om er op uit te zijn.

De 10 leukste actieve uitjes van Utrecht
De 10 leukste musea van Utrecht
De 10 leukste attracties van Utrecht
De 10 leukste theaters van Utrecht
Toon de nieuwste thema's »